Filtry

Opcje dodatkowe

Kable DMX – podstawa nagłośnienia sieciowego

Czasy, kiedy proste systemy analogowe pozwalały na działanie oświetlenia czy nagłośnienia są zamierzchłą przeszłością. Rozwój technologii, a także wymagań operatorów i konsumentów wywarł presję na producentach. Użytkownicy potrzebowali systemu, który umożliwi sterowanie siecią urządzeń. Choć DMX nie było pierwszym tego typu wynalazkiem, to jako pierwsze stało się urządzeniem uniwersalnym, mogącym pracować w połączeniu ze sprzętami różnych marek.
Rok 1986 to początek przełomu dokonanego dzięki odkryciu Amerykańskiego Instytutu Technik Scenicznych – powstał system sterowania Digital MultipleXed Protcol. W 1990 roku przeprowadzono modernizację, dzięki której protokół DMX stał się bardziej przystępny we wdrażaniu do użytku, a także otrzymał nazwę DMX512.


Dlaczego odkrycie było przełomowe i czym jest DMX?

Wynalezienie DMX uznane zostało za coś niezwykle przełomowego, ponieważ protokół miał zapewnić możliwość transmisji wielu kanałów na duże odległości. W kolejnych latach system przeszedł liczne przekształcenia, jednak idea stojąca za DMX pozostała niezmienna. 
DMX jest standardem cyfrowej komunikacji sieciowej, pozwala na sterowanie systemem z poziomu konsoli sterującej realizatora. Jako technologia niesamowicie uniwersalny. DMX jest wykorzystywany przy sterowaniu efektami scenicznymi, sprzętem audio, a także wszelkiego typu oświetleniem. W kwestiach akustycznych, wachlarz zastosowań DMX jest niezwykle szeroki. Może być używane m.in. do łączenia wszystkich cyfrowych urządzeń audio, transmisji i przekazywania cyfrowego sygnału audio, mikserów cyfrowych oraz wzmacniaczy audio; jako przewód mikrofonowy oraz przewód zasilający do aktywnych systemów głośnikowych.

Produkty

Z czego zbudowany jest system DMX?

DMX512 wykorzystuje standard transmisji szeregowej RS-485, który składa się z różnicowego (symetrycznego) nadajnika, dwuprzewodowego toru transmisyjnego – czyli drogi przesyłu sygnału, zakończonego złączem trzystykowym XLR lub złączem pięciostykowym – oraz odbiornika różnicowego. Przyjmuje się, że w przypadku transmisji jednokierunkowej wystarczające jest złącze trzystykowe XLR, a w przypadku transmisji dwukierunkowej – pięciostykowe. 
Zaletą transmisji różnicowej, która występuje w przypadku systemu DMX, jest odporność na zakłócenia. Poprzez zastosowanie dwuprzewodowego toru transmisyjnego sygnał o takim samym potencjale jest pomijany i nie wpływa na odbiór końcowy.


Dobry kabel to podstawa

Nie jest tajemnicą, że jakość używanego sprzętu wpływa na odbiór dźwięku. Podobnie rzecz ma się w przypadku okablowania. Samo zastosowanie zaawansowanej technologii DMX512 nie wystarczy do uzyskania dobrego odbioru sygnału. Niezwykle ważna jest jakość używanego okablowania. Kable wątpliwej jakości są przyczyną problemów i upośledzenia działania systemu DMX, a nawet jego uszkodzenia.
Zaleca się stosowanie przewodów ekranowych, choć są one minimalnie droższe od nieekranowych. Taki wybór jest bezpieczniejszy i może w przyszłości zaoszczędzić wielu problemów. Mając to na uwadze, najlepszym rozwiązaniem są kable ekranowe wykonane z żył sygnałowych skręconych ze sobą. 

Subskrypcja

Zapisz się do Naszego newslettera - unikalne kody rabatowe, dostęp do promocyjnych ofert, informacje o nowościach i rabatach w Naszym sklepie

Przepisz kod z obrazka

weryfikator

Ostatnio oglądane